איך לעשות ביטמיקס?

Beat Mix

אחת המטרות העיקריות של דיג׳יי היא לאסוף את המוזיקה אותה הוא רוצה לנגן ולאחר מכן להגיש אותה בצורה הטובה ביותר. אחת השיטות הנפוצות לערבוב ומעבר בין שירים היא: ביטמיקס

ביטמיקס

ביטמיקס היא טכניקה בה שיר מתנגן ולאחר מכן שיר נוסף נכנס בצורה חלקה, עקבית, באותו קצב – כך שהקהל ממשיך לרקוד בצורה מתמשכת בלי עצירות ובעצם רק התוכן המוזיקאלי בין השירים משתנה. בביטמיקס שומרים על האנרגיה ברחבה, ולוקחים אותה לכיוון שהדיג׳יי רואה כהכי נכון לאותו הרגע, להבדיל ממיקס של ״רדיו״ שנהוג לכנות גם ״פייד אווט/ פייד אין״ שבו פשוט מגבירים את השיר הנכנס ומחלישים את השיר היוצא או להפך.
השתמשו בטכינקת הביטמיקס כבר מאז הימים הראשונים בהם המוזיקה האלקטרונית התחילה לצבור פופולאריות ולהתנגן ברחבות המועדונים, ועד היום היא הצורה העיקרית בה מנוגנות מסיבות.
הדיג׳יים הראשונים שהתחילו לבצע מעברים בין שירים בטכניקה הזו השתמשו בתכונה הבסיסית שמוזיקה שהופקה במחשב מופקת בעצם על ערך קצבי אחד שהוא עקבי במהלך כל השיר – BPM , ומשם ידעו לשלב את הביפיאמים של השיר המתנגן והנכנס בצורה רציפה, עקבית וחלקה כדי לבצע את הביטמיקס.

4 העקרונות לביטמיקס מקצועי

כדי שנבצע את הביטמיקס שלנו בצורה מיטבית עלינו להתחשב בארבעת העקרונות שמרכיבים ביטמיקס מקצועי:

Cue – מציאת קיו ושמירתו.
Beat match – התאמת בי פי אמ.
Count – ספירת בתים ותיבות .
Gain / Trim – עוצמת השיר.

Cue – קיו

קיו

היא בעצם הנקודה הראשונה ממנה אנחנו מתחילים לנגן את השיר. כדי למצוא את הקיו המיטבי ברוב המקרים במוזיקה האלקטרונית אנחנו נשמור את ה״פעימה״ הראשונה או את ה״קיק״ הראשון של השיר/הטראק.
הקיו עצמו יהיה בנקודה שבתחילת הפעימה הראשונה כדי שכשננגן אותה נשמה את הפעימה כולה ולא חלק ממנה. נשמור את הקיו ונשמע אותו (באוזניות) כדי לוודא שהוא אכן טוב ומדוייק)

*הקיו יכול להיות בכל מקום שנרצה להתחיל לנגן מנו את הקטע, אחת ההחלטות שלנו כדיג׳יים היא מאיפה להתחיל לנגן את הקטע הבא.

Beat Match – ביט מאץ׳

איך לעשות ביטמיקס?

איך לעשות ביטמיקס?

התאמת ביפיאמ. אנחנו מוצאים את נקודת השיוויון בין השיר המתנגן לשיר שנכנס כדי שהקצב יהיה זהה בין שניהם. ברוב המקרים ניקח את הביפיאמ של השיר שאנחנו הולכים למקסס ונתאים אותו לשיר המנוגן. נשתמש בפיץ׳ ובג׳וג כדי להתאים ביניהם.
ברגע שערך הביפיאמ של שניהם זהה אנחנו יודעים שיש לנו ביטמאץ׳ ואנחנו מוכנים ללחוץ פליי על השיר שנכנס בנקודה המתאימה.

Count – ספירת בתים ותיבות

 איך לעשות ביטמיקס?

 

לא רק כל פעימה ופעימה (ביט) ישבו ״אחת על השניה״ בביט מאץ׳ מקצועי אלא גם ההתפתחות המוזיקאלית של הקטעים תקרה בקצב אחיד – לכן אנחנו סופרים בתים ותיבות, וכך נדע מהו הזמן המדוייק והמתאים ביותר ללחוץ פליי ולהתחיל למקסס את השיר הבא.
רוב רובה של המוזיקה האלקטרונית ובכלל בנויה על משקל של ארבעה רבעים שמרכיבים תיבה: 4/4
כלומר, כל פעימה שווה רבע תיבה, וארבע פעימות תשלים תיבה אחת. נוסיף ונאמר שבית שלם יהיה מורכב מ4 תיבות. וכל חלק בשיר יהיה מוכב ממספר מסויים של בתים – לרוב מספרים עגולים כמו 2,4,6,8 בתים. חלקים כמו אינטרו/אקסטנדד (Intro/ Extended), בית ראשון/שני (A Part/ B Part), דרופ, ברייק, אווטרו (Outro) או אקסטנדד סיום, ובעצם כל החלקים של הטראק האלקטרוני. כל מה שקורה לאורך היצירה האלקטרונית יהיה מחולק ליחידות המבנה האלה, האוזן שלנו כמאזינים כבר מורגלת ״להבין״ מוזיקה בצורה הזאת, וזה נשמע לנו טבעי ושקוף – לכן, אנחנו כדיג׳יים מתחשבים בעובדה הזאת ונותנים למאזינים ״סביבה״ טבעי ונוחה לזרימת האינפורמציה המוזיקאלית והאנרגיה לאורך הסט.
נשאף למקסס חלק אחד בטראק המתנגן על חלק באורך זהה בטראק הנכנס לדוגמא: בתחילת הדרופ של השיר המתנגן שאורכו 4 בתים נלחץ פליי ונתחיל למקסס את הטראק החדש מתחילת האקסטנדד שלו שאורכו 4 בתים, המיקס יתבצע באופן הדרגתי ונסיים אותו בדיוק בסוף האקסטנדד ובעצם יתחיל לנו באופן טבעי חלק חדש בשיר החדש בצורה חלקה ומקצועית.

Gain / Trim – גיין או טרים

גיין או טרים

יש כפתור בכל צ׳אנל במיקסר או הקונטרולר או אפילו בתוכנת התקלוט שאחראי על העוצמה הסופית שהקטע יתנגן בה כאשר הפיידר (fader) של הערוץ יהיה פתוח עד הסוף. חשוב להתאים את העוצמות של הקטעים כדי לשמור על אחידות במהלך הסט.
נתאים את הנקודה החזקה והעמוסה ביותר בקטע שנכנס (לרוב זה יהיה הדרופ) לנקודה החזקה והעמוסה ביותר בקטע המנוגן. נשתמש בחיווי הויזואלי – מנורות לאורך הצ׳אנל או חיווי ויזואלי אחר שיש לנו בציוד שברשותינו ולאחר מכן גם נדייק את איזון העוצמות תוך שמיעת שני הקטעים באוזניות.

לאחר שארגנו בצורה טובה את ארבעת העקרונות אנחנו מוכנים למקסס.
מכן והלאה, חוץ מלחיצה על הפליי ודיוק הביטמאץ׳ עם הג׳וג כל העבודה כולה מתבעצת על המיקסר.
נלחץ פליי, נתקן ונדייק את התאמת הקצב, נתחיל לתפס בהדרגתיות עם הצ׳אנל (הערוץ) של הקטע הנכנס עד שהפיידר פתוח במלואו, נוריד בהדרגה את הקטע המתנגן, נוכל להשתמש באפקטים כמו פילטר/אקו וכו׳ וגם באיקיו (eq) של המיקסר כדי למקסס בצורה חלקה ויצירתית לפי ראות עיניינו ו…. בום! יש לנו מיקס.

 

תהנו!

צור קשר

צרו קשר


חייגו 1800-80-1000 או השאירו פרטים כאן:

    טלפון: 1800-80-1000
    וואטסאפ: 050-448-1213
    מייל: justmusic100@gmail.com
    חיפה: שד’ ההסתדרות 35 (צמוד ללב המפרץ)