מיקס נכון טיפים למיקס – חלק 3

מיקס נכון טיפים למיקס – חלק 3

בחלקים הקודמים עסקנו בעבודת  E.Q נכונה, ובעבודה ממוקדת על איזור המיד, שהיא חשובה ביותר. הפעם נתמקד בנקודות כלליות יותר שיסכמו לנו את הנושא כולו, ויעזרו לנו להבין איך להשתמש בידע שקיבלנו ולהביא אותו לידי ביטוי.

1. פריסטים ותבניות חוסכים זמן

כאנשי סאונד מקצועיים או כחובבנים שרק רוצים לטפל בשירים שלנו, אנחנו לא באמת חייבים להתחיל כל מיקס מאפס. כמו שלא ננתק את כבל המיקרופון לפני שנסיים להקליט את השירה, או כמו שלא נקפל את התופים לפני שנסיים להקליט אותם, אנחנו לא צריכים להתחיל את המיקס מאפס. אנחנו יכולים, וגם צריכים, לבנות לעצמנו פרויקט שישמש כתבנית למיקס. כל מה שאנחנו צריכים לעשות, זה להכין את הערוצים מראש ולפתוח עליהם E.Q, קומפרסורים ואפקטים, ורק לדאוג לכבות אותם. ככה אנחנו מוכנים להתחיל את המיקס. כל מה שנשאר זה להכניס את הערוצים הרלוונטיים ופשוט להדליק את הכלים שבהם נרצה להשתמש על אותו הערוץ. לא לחפש ולפתוח כל כלי מחדש, זה פשוט חוסך זמן יקר! תחשבו על זה קצת, ותבינו כבר לבד מה אתם באמת צריכים להכין מראש כדי שתוכלו לחסוך לעצמכם בזבוז מיותר של זמן יקר.     

טיפים למיקס E.Q- חלק 3

2. לבצע את סדר הפעולות נכון

ישנן כמה דרכים שבהן נוכל להבטיח שאנחנו עובדים בצורה נכונה. אנחנו יכולים לבצע את הפעולות בצורה נכונה ומדויקת, אך מכיוון ולא ביצענו אותם בסדר הנכון, התוצאה הסופית שנקבל לא תהיה טובה. אקדים ואומר שאם נחקור את הנושא עוד קצת אז נשמע גם דעות סותרות, אבל זאת עצה מעולה למתחילים. בואו וניקח את ה-E.Q, זוהי דוגמה קלאסית. אנחנו בהחלט נרצה לבצע עבודת E.Q לפני שנבצע קומפרסיה, מכיוון שנרצה להוריד תדרים לא רצויים לפני שנבליט אותם החוצה ע”י הקומפרסור. זה נכון גם לגבי אפקטים, תמיד נעדיף שהאפקטים יעבדו על הסאונד נקי ומטופל ולא על הסאונד הגולמי והבלתי מטופל.הרי כל המיקס מסתמך על הסאונד, ככה שהגיוני קודם לטפל בסאונד ע”י שימוש בE.Q- לפני שנבצע פעולות נוספות.    

3. לבדוק ולהשוות את העבודה שעשינו ע”י מצב A/B או ע”י כפתור ה-BYPASS

קל מאוד ללכת לאיבוד בתוך המיקס. זאת בדיוק הסיבה שכמעט בכל E.Q נוכל למצוא את שתי האפשרויות:
– Bypass- כפתור ההדלקה/כיבוי (ממוקם בפינה השמאלית העליונה, בתמונה שלמטה)
– השוואה A/B- מצב המאפשר לנו לחזור להגדרות הקודמות בלחיצת כפתור.

בדרך זו אנחנו יכולים להשוות את השינויים האחרונים שביצענו אל מול ההגדרות האחרונות שהיו, כדי שנוכל להשוות ולהעריך אם המהלך האחרון שביצענו היה טוב או רע. אנחנו יכולים גם לכבות את ה-E.Q ולוודא שלא הרסו את הסאונד במקום לשפר אותו. אנחנו בקלות יכולים לבצע פעולות מבלי להבין שאנחנו אפילו לא בכיוון, בדיקה והשוואה הן המפתח לשיפור והתקדמות. אסור לנו לעבוד בצורה עיוורת.  

טיפים למיקס E.Q- חלק 3

4. לבדוק את המיקס במצב מונו

אז הגענו למצב שאיזנו את הכל. המיקס שלנו נשמע נהדר (לפחות מנקודה שבה אנחנו ממקססים) ושום סאונד לא מתנגש או מפריע לסאונד אחר, כל הסאונדים הבעייתיים טופלו וצודדו לצדדים. אבל מה… תנו לנו לחדש לכם משהו… לא כולם מקשיבים למוזיקה בסטריאו!  

תחנות רדיו רבות משדרות היום במונו ומשתמשים בקומפרסיה קיצונית. תחשבו על מישהו במועדון שעומד רחוק מהרמקולים ובעצם לא שומע את אפקט הסטריאו, כנ”ל לגבי מישהו שסתם עובד במטבח ומגביר את המוזיקה שמתנגנת בסלון, וכמובן כל השימוש ההולך וגובר ברמקולי B.T שרובם המוחלט מנגן במונו. בקיצור המונו נמצא בכל מקום.   

טיפים למיקס E.Q- חלק 3

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסוגיה היא פשוט להעביר את ערוץ המאסטר בפלטפורמת העבודה שלנו (DAW) למונו. העניין הוא שצידוד של כלים יכול לפתור לנו הרבה בעיות הקשורות לתדרים, אבל זה יפתור את הבעיות עבור אלו שמקשיבים למוזיקה בסטריאו בלבד! אם לדוגמה נצדד גיטרה שמאלה 25- ואת הקלידים נצדד 25+ לימין, הן לא יתנגשו אף פעם, כל עוד אנחנו מקשיבים בסטריאו. כך שלא נרגיש צורך לפנות לכל אחד מהם את המקום שלו ע”י E.Q. ברגע שנעבור למצב מונו נשים לב שלא רק הווליום שלהם ישתנה באופן דרמטי, אלא שהם גם יושבים על אותו תחום התדרים ויוצרים לנו לא מעט בלגן! חשוב מאוד שנבדוק טוב טוב את המיקס שלנו גם במונו, ותמיד גם אפשר לבצע פעולת E.Q במונו ורק לאחר מכן לצדד. פשוט תנסו את זה, זה עובד.

5. שימוש בפריסטים לא נחשבים לרמאות.

אנחנו לא באמת חייבים לדעת לבנות רכב בשביל להיות נהגים טובים, ואנחנו לא חייבים להתחיל את עבודת ה-E.Q מאפס בכל פעם מחדש. רוב הפלאג-אינים מגיעים היום עם הרבה פריסטים מובנים שמתאימים באופן ספציפי לכל כלי וכלי. נוכל למצוא הרבה פריסטים שמתאימים לשירה של זמר או זמרת, לתופים או גיטרות. תלמדו מהפריסטים האלו הם נבנו ע”י אנשי סאונד מקצועיים, הם יכולים לשמש אותנו לנקודת פתיחה. רק קצת התאמות (אין מה לעשות כל מיקס שונה מהאחר) והסאונד יהיה מעולה.

לסיכום  

היום סיכמנו את הנקודות שעליהן דיברנו בסדרת המאמרים בנושא E.Q, והתייחסנו לנקודות כלליות נוספות שיעזרו לנו להביא את הידע לידי ביטוי. כך נוכל להגיע לתוצאת מיקס הרבה יותר טובה, ובאמת נבין מה עלינו לעשות כדי ליישם את זה. עבודת E.Q היא לא פשוטה להבנה, מצד אחד היא טכנית מאוד, ומצד שני היא יצירתית מאוד. עלינו להבין מה אנחנו מדמיינים בראש ואיך אנחנו יכולים לממש את במציאות. מקווים שנהניתם והבנתם את העקרונות של עבודת ה-E.Q.

אז תודה… וקדימה למיקס!!!    

מיקס נכון טיפים למיקס – חלק 3

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל