טיפים למיקס E.Q – חלק 2

 

בחלק הראשון התמקדנו בעבודה נכונה  עם  E.Q כדי שנוכל לקבל תוצאת מיקס טובה יותר, ונגענו בכמה נקודות חשובות ביותר. הפעם נתמקד בעיקר על עבודה סביב איזור המיד (מרכז ספקטרום התדרים), שהוא השחקן הראשי ואולי החשוב ביותר במיקס.

 

1) לשלוט באיזור המיד כדי לשלוט במיקס כולו.

כפי שנוכחנו להבין, רוב האקשן מתרכז באיזור המיד. רוב העבודה שלנו מתרכזת כאן, כאן אנחנו צריכים להפגין יכולות של דיוק. לא משנה באיזה ז’אנר מוסיקלי אנחנו עוסקים, אלקטרוני, פופ או רוק. את האקשן תמיד נמצא כאן, באיזור המיד.

2) להוסיף למיקס נפח ו”שומן”

לא פעם ולא פעמיים נתקל במצב שנגיע למיקס שנשמע מדויק ומדהים, אבל בכל זאת משהו חסר. משהו מרגיש קצת רזה ואנמי, למרות שאיזור הנמוכים נשמע מעולה. בואו ניקח כל שיר שרק עולה לנו בראש. דמיינו שיש לנו סאונד בס מלא ועשיר, ומצד שני, שאר הכלים (גיטרות, קלידים, סינטים וכו’) יהיו צלולים ונקיים אפילו קצת רזים, חסרי “שומן”. משהו קצת לא הולך לנו, הסאונד הכללי לא מספיק סוחף. אז מה בעצם עושים? מוסיפים קצת “שומן” ונפח לאיזור המיד! אפשר להגביר  Q בינוני בכמה dB בודדים (בערך 5dB) ולטייל איתו באיזור המיד, ולחפש איזורים שמחמיאים לכלים האחרים. המטרה שלנו היא לנפח ולעבות את איזור שבין 100Hz-500Hz, כדי שנקבל סאונד חם ונעים יותר. דבר אחד שחייבים להיזהר ממנו, סאונד מלוכלך ובוצי, וסאונד “קופסתי”.

3) הסאונד של כל כלי וכלי חשוב בפני עצמו אבל…

הטיפ הזה והטיפ הבא קשורים זה בזה. כן, אנחנו יכולים וצריכים לעבוד על כל כלי וכלי באופן פרטני (להכניס את הערוץ לסולו ולעבוד עליו באופן פרטני)  כדי שנוכל לשמוע אותם בצורה ברורה יותר, וכדי שנוכל לקבל החלטות נכונות יותר. אבל בסופו של דבר כשאנחנו עושים מיקס, אנחנו מטפלים בכל ערוץ באופן פרטני. את עבודת ה-E.Q הכללית על כל הטרק אנחנו נשאיר לטיפולו של טכנאי המאסטרינג. אבל בכל זאת חייבים להבין שבתהליך המיקס אנחנו לא צריכים לגרום לכל ערוץ להישמע טוב רק בפני עצמו, אלא כמכלול שלם.

4) הכל במכלול

אז כמו שכבר אמרנו, הסוד טמון במכלול. אנחנו חייבים לגרום לכל כלי להישמע טוב ביחס לשאר הכלים בקטע. המאזינים הממוצעים לא יכולים לעשות סולו (Solo) או מיוט (Mute) לכל כלי וכלי, מבחינתם יש שיר או טרק שהוא מכלול שלם. אז כשאנחנו מקבלים החלטות לגבי כל ערוץ וערוץ, מה להנמיך או מה לחתוך. אנחנו חייבים לשים לב איך זה בא לידי ביטוי בתוך היצירה כמכלול.

 

לצורך ההשוואה בואו נחשוב על  עוגה, גם העוגה מורכבת מכמה מרכיבים ( כמו שלנו יש כמה ערוצים). הסוכר לדוגמה טעים מאוד בפני עצמו, אבל אם נשים יותר מידי ממנו בעוגה אנחנו פשוט נהרוס אותה. כנ”ל לגבי מלח, שוקולד או כל דבר אחר שיש בעוגה. האיזון הוא הכל! ואת האיזון נוכל להשיג רק ביחס למכלול כולו.

5) לעבוד מסביב לכלי המרכזי.

כל כלי במיקס חייב להתאים לשאר בכלים בצורה הרמונית. כל כלי חייב לקבל את שאר הכלים ולתת להם את המקום שלהם במיקס, ולתמוך בכלי המרכזי (Lead). הכלי המרכזי הוא הכל, הוא מושך את כל תשומת הלב. סביר להניח שהכלי המרכזי או התפקיד המרכזי עלול להשתנות לנו במהלך היצירה. יכול מאוד להיות שבבית או בפזמון הקולות ישמשו כתפקיד מרכזי, אבל במעבר דווקא הגיטרה תנגן לנו סולו ותעביר את תשומת לסינטי שיגיע אחריה. אי אפשר לעשות E.Q כללי שיעבוד לנו לאורך כל השיר. המטרה המרכזית היא לדאוג לכך שהליד בקטע לא יבלע בתוך המיקס הכללי. חייבים לפנות מקום לליד שהוא מרכז העיניינים, גדול ומלא חיים. אנחנו לא צריכים להעמיס מלא תדרים על השירה המרכזית (Lead Vocals) כי אנחנו רוצים לשמוע את הגיטרה שמחזיקה לנו את הקצב טוב יותר.

לסיכום

היום התמקדנו בעבודת  E.Q על איזור המיד כדי שנוכל להשתלט על כל המיקס בצורה טובה יותר,  ונגענו בכמה נקודות חשובות ביותר. כי כמו שכבר ציינו בהתחלה, איזור המיד הוא שחקן חשוב ביותר במיקס, אולי החשוב ביותר, ובסופו של דבר ישפיע באופן משמעותי ביותר על תוצאת המיקס שנקבל. אז לא לשכוח בפעם הבאה שאנחנו ממקססים, אנחנו חייבים לקחת את הנקודות האלה בחשבון ולעשות עבודת E.Q מדויקת מאוד באיזור המיד. מקווים שנהנתם, אל תשכחו להתנסות בטכניקות הנ”ל. להתראות בחלק השלישי והאחרון.

צור קשר

צרו קשר


חייגו 1800-80-1000 או השאירו פרטים כאן:

    טלפון: 1800-80-1000
    וואטסאפ: 050-448-1213
    מייל: justmusic100@gmail.com
    חיפה: שד’ ההסתדרות 35 (צמוד ללב המפרץ)