איך להשיג את הטייק המושלם

 

בעבר, המרדף אחרי הטייק המושלם היה לא פשוט. טכנאי אולפן הקליטו המון טייקים עד שיצא טייק אחד טוב.

עם הזמן, כלי העריכה באולפן השתדרגו, ועבודת המפיקים להשגת טייק שמשרת את השיר נהייתה פחות מסובכת.

תוכנת Studio One 4 מביאה למפיק את האפשרות להשיג את הטייק המושלם, ואף להשתמש בטייקים באופן יצירתי, בעזרת כלים המייעלים את תהליך העבודה בזמן הקלטה ועריכה.

הקלטה בלופ – Loop Recording

 

היכולת לבחור חלק ספציפי בשיר והקליט לו מספר טייקים אינסופי זו פריבילגיה שלא תמיד הייתה קיימת לטכנאי האולפן המסורתיים.

בין אם אתה מקליט זמר, גיטריסט, מתופף, או כל דבר אחר, הקלטה בלופ זה אחד מהטכניקות שיעזרו לך לייעל את תהליך העבודה שלך ולסיים את שלב ההקלטות מהר יותר.

כדי לעשות הקלטה בלופ, יש לנקוט במספר שלבים:

  1. תחימת האזור הרצוי להקלטה בלופ. מומלץ לכלול באזור התחום בר אחד לפני, כדי שיהיה לך או למי שמקליט זמן קצר לחשוב איך לשפר את ההקלטה, וכדי למנוע קטיעות בתחילת ההקלטה.

    בנוסף לכך, כדי לתחום בדיוק את האזור הרצוי, אפשר לשנות את הגדרות ה-Quantize כדי ליפול בדיוק על הנקודה הרצויה בה תחימת הלופ תסתיים.

  2. ללחוץ על אייקון הלופ בסרגל הטרנספורט, או ללחוץ על הלוכסן (מקש /) ב-Numpad.

עכשיו כל מה שנותר זה פשוט להקליט, והקלטה תחזור על עצמה עד לביטול ידני על ידי לחיצה על מקש רווח או על כפתור העצירה בסרגל הטרנספורט.

כאשר תעצור את ההקלטה, יפתחו לך כל הטייקים שהקלטת מתחת לערוץ האודיו הנבחר.


אחרי שסיימתי להקליט, אני יכול לעשות אודישן לטייקים, על ידי הפעלה הקטע המוקלט והשארת הלופ, ובחירה בין הטייקים מבלי לעצור את כל השיר, כך ניתן לקבל החלטות מהירות ולחסוך בזמן.

לכל קטע אודיו אשר הוקלט במספר טייקים, יש בפינה השמאלית התחתונה תפריט הנותן לבחור איזה טייק יהיה מושמע באותו הרגע:

במקרה הזה, הקלטתי שני טייקים שונים של סינתיסייז’ר, ומספיק להבחין ויזואלית בשוני בין הטייקים. זאת במטרה לשלב בין הטייקים וליצור טייק אחד, מעניין יותר ויצירתי יותר משני הטייקים המוקלטים.

Comping

 

עכשיו מגיע החלק המעניין, יצירת הטייק המושלם משני הטייקים שהקלטתי.

על ידי בחירת קטעים ספציפים שאני אוהב מכל טייק, אני יכול ליצור טייק חדש שיתאים בדיוק למה שאני מחפש, או ללכת בגישה יצירתית יותר ולהתנסות עד לקבלת טייק מעניין שלא היה ניתן להגיע אליו ללא התהליך הזה.

ברגע שבוחרים קטע מתוך הטייק, הוא אוטומטית עולה לערוץ, לכן תהליך העריכה יכול להיות מהיר מאוד.

כדי לשמוע קטע ספציפי מכל טייק, ניתן להשתמש ב-Listen Tool.

כאשר מרחפים עם העכבר מעל הקטע הרצוי ולוחצים Alt, תוכל לשמוע את הקטע בנקודה שבה אתה נמצא, ולהחליט אם הוא מתאים להיות בטייק הסופי.

אחרי שסיימתי לבחור את חלקי הפאזל לטייק החדש, עשיתי Bounce לכל הטייק ויצירתי לעצמי קטע חדש לגמרי, שלא היה ניתן להגיע אליו ללא Comping. 

שימוש בסאמפלים נוספים

כדי לעשות את זה טיפה יותר מעניין, תוכל להשתמש בהקלטות שכבר הוכנו מראש ולשלב אותם בהפקה שלך.

בתפריט החיפוש בתוכנה, Browser, תוכל למצוא מגוון עצום של סאמפלים נוספים אשר הוקלטו, עובדו, ומוכנים לשימוש מסחרי.

בעזרת שימוש בסאמפלים, הקלטות, והטכניקה שלמדת כאן ליצירת קטעים חדשים, תוכל ליצור סאונד חדש, מעניין, ואף לא שגרתי.

אופן השימוש בסאמפלים דומה למה שעשית בהקלטות.

יש לגרור את הסאמפל הרצוי לחלון העבודה, להגדיר את היציאה שלו לערוץ Bus מסוים, לפתוח ערוץ אודיו חדש ולהגדיר את ה-Input שלו בתור ה-Bus שהגדרת ביציאה של הערוץ עם הסאמפל הנבחר.

בכך, תוכל להקליט מחדש את הסאמפל, ישירות לערוץ חדש, ליצור Layers, ולחזור על התהליך עם סאמפלים אחרים, עד שתגיע למצב שיצרת לעצמך טייק חדש המותאם לצרכים של השיר.

במכללת Just Music תוכל ללמוד בקורסי ההפקה השונים טכניקות כאלה ואחרות, אשר יתנו לך כלים פרקטים ליצירה והפקה, וכן לבניית שיטת עבודה יעילה שתשרת אותך בקריירה המוזיקלית שלך.

יש לך שאלות נוספות? מעוניין ללמוד עוד טכניקות מעניינות ליצירה ולשבור את הגבולות בהפקה שלך? מוזמן ליצור איתנו קשר ונשמח לענות לפניותייך.

צור קשר

צרו קשר


חייגו 1800-80-1000 או השאירו פרטים כאן:

    טלפון: 1800-80-1000
    וואטסאפ: 050-448-1213
    מייל: justmusic100@gmail.com
    חיפה: שד’ ההסתדרות 35 (צמוד ללב המפרץ)